Creative Commons License
Fagblogg by Even Gårdsmoen is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Norway License.

fredag 14. desember 2012

Høyfjellstur - Grinde til sogndal 3-9 September

I starten av september dro vi ut til grinde vest for Sogndal for å starte en syvdagers tur med B2 friluftsliv. Hele klassen var delt opp i grupper på fire og fire, dette var fordi teltene vi hadde med oss hadde plass til fire. Selv var jeg på gruppe med Marte, Thea og Morten SS. Første delen av turen, mandag 3 september til onsdag 5 september skulle vi gå sammen med veilederne våre Odd-Lennart og Jostein over to dager til Nyastølen, underveis hadde fokus på biologi, og noe geologi.
Turplanen mandag-onsdag
Bilde er hentet fra norgeskart.no
På Onsdag gikk veilederne ned fra fjellet, og vi skulle i firergruppene våre gjennomføre resten av turen som en solotur. Planen til gruppen min var å gå fra Nyastølen på Onsdag og opp til Store trastedalsvatnet. Der skulle vi sove en natt før vi skulle gå en topptur opp på Blåfjell. Etter det skulle vi ta en dag i nærheten av Fjærlandssetvatnet der vi skulle fokusere på bålkos, og jobbe med biologi/geologi oppgaver vi skulle jobbe med i løpet av turen. De to siste dagene hadde vi planlagt å gå ganske langt begge dagen før vi skulle ende opp i Sogndal Søndag 9. September.
Turen som vi hadde planlagt fra Onsdag til Søndag
Bildet hentet fra norgeskart.no

Hvordan turen egentlig gikk

Etter at vi hadde sittet på skolen og jobbet med turplanen følte vi at vi hadde planlagt en flott tur der ingen skulle presses over egen evne, og alle skulle få en flott opplevelse. I realiteten ble ikke turen helt som vi hadde planlagt. For det første så ble været (som ble spådd ganske ille, les regn) enda verre en vi trodde på forhånd. På Tirsdagskvelden kom det en ekstrem mengde regn som førte til at hele klassen ble nødt til å evakuere over elven som hadde vokst mye, og bytte leirplass. Selv ble jeg stående å hjelpe andre med å få sekker og telt over over elva, noe som førte til at klærne mine ble våte, ikke bare de jeg hadde på meg, men mye av det som lå i sekken (jeg hadde glemt regntrekket under alt som skjedde). Dette pluss at Thea falt i elva under evakueringa førte til at halve gruppen hadde mye kalde og våte klær på Onsdag. Etter planen skulle gå 3-4 timer denne dagen til Trastadalen, men på grunn av situasjonen valgte vi og helder og bli ved Nyastølen til Torsdag for å tørke noen klær over bålet. 

Etter dette skjedde hadde vi et gruppemøte der vi diskuterte hva vi skulle gjøre resten av turen da vi allerede første dagen alene hadde gått så mye vekk fra den originale planen vi hadde lagd på skole uken før. Vi bestemte oss for å ikke følge den planen som viste seg å være litt for optimistisk etter forholdene. Det endte med at vi heller på Torsdag gikk til Fjærlandssetvannet, der tilbrakte vi en natt, før vi gikk videre til lereimsstølen. Før jeg og Morten valgte å gå ned til Sogndal på Lørdag

Hva jeg lærte

Selv om solodelen av vår syvdagers tur ble helt annerledes enn det vi på forhånd hadde planlagt mener jeg at det er denne turen jeg personlig har lært mest om hvor mine grenser, og hvor gruppens grenser går. Da vi flere ganger underveis snakket om hva vi skulle gjøre, og hvordan vi skulle utføre det, fikk jeg veldig mye kunnskap om hvordan en gruppe fungerer på en tur der ingenting går helt som planlagt. Dette har jeg tatt med meg videre og brukt i planleggingsprosessen på andre turer.

Selv om jeg under turen mente at vi bare var uheldige, og at været var helt ubrukelig, ser jeg nå i ettertid at jeg setter stor pris på å ha en tur der vi ikke bare har bra vær. For meg personlig var det også første gang jeg noensinne har vært på en så lang tur som syv dager i strekk i naturen, og selv det underveis var kjedelig å bruke mesteparten av turen i soveposene våre var det utrolig gøy å kunne bli så godt kjent med de andre i gruppen min, spsielt Morten SS som ikke hadde gått sammen oss andre under førsteåret av friluftslivstudiet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar