Creative Commons License
Fagblogg by Even Gårdsmoen is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Norway License.

fredag 14. desember 2012

Veiledertur 10- 12 Oktober

I Oktober sto veilederturen på programmet. Poenget med denne turen er at tredjeklassen på friluftslivstudiet planlegger, og gjennomfører med B2 og B1. Etter å ha vært med på denne turen gjennom valgfag i førsteklasse gledet jeg meg til å dra på en tredagerstur i nærmiljøet rundt Sogndal.

Turen denne gangen gikk til Mørkrisdalen  helt innerst i Sognefjorden. Der skulle vi gå 6 kilometer innover dalen fra bilveien, og ha camp i nærheten av Vetlestølen. Med på turen var to stykker fra B3, 5 fra B1, samt meg og Alea fra B2. Fokuset på denne turen var grunnlegende orientering og sporløs ferdsel i naturen. Jeg har valgt å skrive litt mer om sporløs ferdsel

Sporløs ferdsel

I Norge har alle, gjennom allemannsretten, rett til å fritt kunne ferdes i naturen. Norge er blant de få land som har en slik lovfestet allemannsrett og allemannsretten i Norge er mer omfattende enn i de fleste andre land. (Aktivoslo.no) Når vi ha slike muligheter til å kunne bruke naturarenaen så aktivt i Norge er det viktig at personer som tar i bruk naturen er bevisst på hva de gjør, spesielt med tanke på at det vil ferdes folk samme sted senere.

Sporløs ferdsel går ut på å bevege seg i naturen uten å etterlate seg noe. Hensikten er å kunne ferdes på naturens premisser (speiderprogram.no). Når du er i naturen bør du rive ned leirplassen, og ting du har bygget, som for eksempel gapahuker. Du bør også tenke på hvor du anlegger bålplass. Hvis det allerede er en ordnet bålplass i nårheten av leiren bør denne benyttes framfor å lage en ny. Er det ikke en bålplass, er det viktig å fjerne evt. torv, eller benytte seg av steiner for å begrense skaden på naturen.

Når det kommer til søppel er det viktig å ta med seg alt hjem i poser hvis det ikke kan brennes. Selv organisk avfall bør ikke bli liggende igjen i naturen, selv om dette vil brytes ned fortere en andre ting vil dette ta tid. Hvis alle kaster fra seg litt organisk avfall vil dette hope seg opp, og tilsammen bli en betydelig mengde. En annen diskusjon vi hadde på turen var; hva kan/bør en brenne på bålet? Jeg har vært på tur med noen personer som liker å kaste alt av søppel inkludert plast på bålet. Da blir en jo kvitt det. Selv mener jeg at når det kommer til å brenne alt av plast på tur bør en være litt forsiktig. I små mengder kan det kanskje være greit å brenne plastikk, men i store mengder blir det fort mye med avstoffer som slippes ut, derfor syntes jeg personlig at det er geit å ha som en grunnregel å ikke hive plastikk på bålet.

Den ene veilederen vi hadde på turen snakket om hva en kan gjøre i nærheten av en bekk. Når du er på overnattingstur i naturen ønsker du å kunne ha leirplass i nærheten av en elv, eller bekk, for å ha en tilgjengelig vannkilde i nærheten. Dette har jeg ofte tatt som en selvfølge. Andreas fra B3 fortalte at en bør ha latrine minst 150 meter unna vannkilden, ganske naturlig ettersom en ikke vil ha avstoffer fra latrinen i drikkevannet. Det som var nytt for meg var at ikke bør pusse tennene i drikkevannet, men heller fylle opp en flaske å gjøre det 50 meter unna vannkilden. Selv om det var nytt, er det noe jeg husker godt, og kommer til å ta med meg videre på andre turer.

Kilder:

http://www.aktivioslo.no/info/allemannsretten/ (lest 14.12.2012)
http://speiderprogram.no/no/Vandrer/Merker/Patruljemerker/Skaperen/Obligatoriske_emner/Natur/Sporlos_ferdsel/ (lest 14.12.2012)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar